Ervaring decentrale selectie geneeskunde RUG 2013 (1/4)

Door: Sanne
Decentrale Selectie Geneeskunde RUG – UMCG 2013 (1/4)

Ik heb meegedaan met de decentrale selectie aan de Rijkuniversiteit Groningen voor het studiejaar 2012-2013. Ik heb zojuist mijn gymnasiumdiploma afgerond en kan in september 2013 beginnen met geneeskunde in Groningen 🙂

Voor de eerste ronde van de decentrale selectie aan de RUG moest ik een inschrijfformulier opsturen. Hierin kwamen verschillende onderdelen aan de orde:

  • Je CV. Hierop moet je al je werkervaring zetten, maar ook je organisatorische ervaring en vrijwilligerswerk.
  • Werkervaring die je de afgelopen twee jaar hebt gehad, de dingen die je daarvoor hebt gedaan tellen níet mee. Ik had hier dat ik bijles heb gegeven aan leerlingen op mijn middelbare school en dat ik in de zomervakantie in een verzorgingstehuis heb gewerkt. Van deze werkervaring moet je bewijsstukken meesturen, waarin vermeld moet staan hoeveel uren je er per week aan besteedt (of besteed hebt).
  • Organisatorische ervaring van de afgelopen twee jaar. Dit waren bij mij: leerlingmentor (dit houdt in dat ik in klas 5 eerstejaars leerlingen door hun jaar begeleidde door mentorgesprekjes met ze te houden en activiteiten te organiseren), examenstuntcommissie (de laatste schooldag van klas 6 hielden we een examenstunt, ik organiseerde dit samen met een aantal klasgenoten), organisatiecommissie van jeugddiensten bij de kerk en het organiseren van een actie dag ten bate van een goed doel. Ook van al deze organisatieactiviteit moet je bewijsstukken meesturen, waarin ook weer vermeld moet staan hoeveel uren je er per week aan besteedt.
  • Motivatie: je moet dus goed weten waarom je geneeskunde wilt studeren, en ook waarom je het in Groningen (of een andere stad) wilt studeren! Ook vragen ze naar een alternatief studieplan; weet dus ook wat je wilt doen als je niet wordt toegelaten (andere studie/reizen/werken etc.)
  • Een betoog over een maatschappelijk onderwerp. Over dat onderwerp kregen we een artikel en daar moest je dan je eigen mening over opstellen.
  • Een onderdeel met overige relevante informatie. Hierbij had ik een verklaring van een huisarts dat ik een dag met hem mee gelopen had en een verslagje daarover.
  • Je rapport (als je op de middelbare school hebt gezeten: je eindrapport van klas 5. Zorg dus dat die zo goed mogelijk is!)

Voor de tweede ronde moest ik op 2 juni naar de medische faculteit in Groningen komen (2 dagen na het laatste eindexamen!). Op deze dag moest iedereen verschillende onderdelen uitvoeren (voor één onderdeel kon je je voorbereiden):

  • Een college waarbij tussendoor vragen worden gesteld. Het college wordt dan even gestopt en je krijgt dan 10-20 minuten om een aantal vragen over het college te beantwoorden. Maak veel aantekeningen.
  • Een betoog schrijven. Voor dit onderdeel kreeg ik thuis een aantal weken van tevoren wat informatie opgestuurd: het onderwerp (de financiële problemen van de gezondheidszorg in Nederland) en de opdracht (dilemma’s opzoeken die de financiële problemen met zich mee brengen). Hierover moesten we dus een betoog schrijven. Hier kon je je goed op voorbereiden. Het onderwerp is natuurlijk elk jaar weer anders maar met een goede voorbereiding kom je een heel eind. Weet ook goed hoe je een betoog behoort te schrijven: pakkende inleidende zin, inleiding, argumenten voor, argumenten tegen + weerlegging, conclusie.
  • Een onderdeel waarbij eigenlijk je sociale vaardigheden werden getest: een motivatiegesprek met iemand van de opleiding (hierbij ligt het er heel erg aan wie je hebt, maar bereid je goed voor, je moet weten waarom je geneeskunde wilt studeren en waarom je er goed in bent), een communicatietest (hierbij kreeg ik een plaatje van een soort puzzel voor m’n neus waarvan iemand anders de losse stukjes had, diegene zat met de rug naar mijn rug toe en moest aan de hand van aanwijzingen van mij de puzzelstukjes in de goede vorm leggen) en een samenwerkingstest (hierbij moesten we met z’n 3en aan een actrice vertellen dat we haar een vervelende studiegenoot vonden, hierbij draaide het vooral om eigen inbreng maar ook dat je anderen de kans gaf om hun woordje te doen, en om de reflectie over je eigen gedrag achteraf). Voor deze onderdelen krijg je ter plekke tijd om voor te bereiden.
  • Een toets over een wetenschappelijk artikel. Hier valt weinig over te zeggen, je moet het artikel goed lezen en vervolgens de vragen maken die erover gesteld werden. Ik vond dit zelf het moeilijkste onderdeel, maar dat verschilt natuurlijk ook per persoon.

Tips:

  • Probeer zoveel mogelijk activiteiten naast school te plannen, grijp alle kansen aan. Dus bijbaantjes (evt. in de zorg, dit vinden ze bij sommige universiteiten, o.a. Groningen echt een pluspunt), dingen organiseren, bijles geven op school.
  • Zorg dat je op tijd alle bewijsstukken vraagt voor je organisatorische ervaring en werkervaring. Sommige mensen doen er heel lang over om het te sturen! Ook is het goed om op tijd te beginnen met het invullen van de formulieren, want dit kost ook heel erg veel tijd. Ik heb uiteindelijk een pakket van 32 A4’tjes opgestuurd, dus dat is niet niks!
  • Lees goed de regels in de handleiding van het inschrijfformulier door. Als je bijv. geen stempel van de instelling waarbij je werk hebt gedaan op het bewijsstuk hebt, telt het bewijsstuk niet mee! Ook moet je het telefoonnummer van een contactpersoon op het formulier zetten zodat ze kunnen bellen voor een referentie. Als zij vervolgens die persoon bellen en die weet niets van jouw deelname af en wist niet dat hij/zij gebeld kon worden, dan telt dat onderdeel niet mee in het puntenaantal. Licht dus die persoon in over een eventueel telefoontje.
  • Zoek een (huis)arts met wie je een dag of meerdere dagen kunt meelopen! Dit toont interesse in het medische vak en als de arts in kwestie dan een bewijsstuk met een positief verhaaltje over jou opschrijft is dit al helemaal een pluspunt.
  • Zorg dat je je formulieren netjes opstuurt, dus geen gekras e.d. (je moet namelijk sommige dingen met de hand schrijven). Laat ook je betoog over maatschappelijk relevant onderwerp en motivatie-stukjes lezen aan een leraar o.i.d., er wordt namelijk gekeken naar zorgvuldigheid en gekras en spel-/of taalfouten zijn niet zo zorgvuldig natuurlijk.
  • Elke stad heeft weer z’n eigen manier van onderwijs aanbieden. De dingen die typisch zijn voor het Groningse onderwijs, kun je bijv. in de brochure voor geneeskunde aan de RUG vinden. Als je dit in je motivatie verwerkt, is dit beter dan wanneer je zegt ‘Groningen is een leuke stad en er wonen leuke mensen’, natuurlijk.
  • De tweede ronde begint vroeg en het is een lange dag dus slaap goed van tevoren!
  • Ik hoop dat deze informatie een beetje nuttig is 🙂 Heel veel succes met je deelname. Als je nog vragen hebt kun je even een mailtje sturen naar deze site en dan kunnen zij jou mijn emailadres geven.
0
Heb je nog vragen over de selectie? Stel deze dan op het forum!